Jeg hørte et radioprogram, hvor en kok blev interviewet og svarede på spørgsmålet: “Hvordan får man en Michelin-stjerne – og hvordan beholder man den?” Hans svar gav mig stof til eftertanke.
Han fortalte om, hvor mange ting der skal være på plads, være under kontrol og være rigtige hver eneste gang.
Igen og igen.
Når en ret bliver besluttet til menukortet, er det en testret. Det ene forsøg bliver godkendt, men derefter skal du kunne gentage resultatet hundredevis af gange.
Leverandørerne skal kunne levere præcis samme kvalitet hver dag, og nok af det.
Et stort antal kokke og elever er også involveret i forberedelserne, og så mange ting kan gå galt, hvis de ikke forstår, at de er en del af at opnå stjernen.
Til sidst bliver retten sendt over disken (godkendt af en eller anden), og så er det op til tjeneren at præsentere retten for kunden, som derefter skal have hele oplevelsen.
Tror du, at din virksomhed kunne få en stjerne?
Har du fuldstændig tillid til dine leverandører, leverer de varen?
Er alle involverede i dine processer fuldt ud klar over, hvad kunderne ønsker?
Bruger du kundefeedback til at forbedre ydelsen og produkterne?
Giv det en tanke; overvej, hvordan arbejdsgangene på en Michelin-restaurant sammenlignes med dine egne.
At planlægge forud, kommunikere med leverandørerne om kvalitet, sikre at alle forstår vigtigheden af deres egen rolle i processen, og huske hvad kunderne ønsker.
Alt dette handler kvalitetsstyring som ISO9001 om, men andre værktøjer fra Lean og Six Sigma kan også genkendes i måden en Michelin-restaurant drives på.
Hvis køkkenet ikke er rent og knivene ikke ligger, hvor de skal, kan du ikke tilberede et måltid på Michelin-niveau. Dette er ganske enkelt 5S-værktøjet fra Lean-værktøjskassen.
Hvis måltidet skal serveres hurtigt, skal alt være klar, når bestillingen kommer ind. At forberede alt op til det punkt, hvor retten færdiggøres, kaldes “Mise en Place”. I industrien kaldes dette SMED. Hvad kan DU gøre for at have alt på plads, når ordren lægges?
Topkokke eksperimenterer og finjusterer deres opskrifter, før de kommer på menuen. Jeg kan ikke sige, om de faktisk bruger DoE’er til dette, men i produktionsprocesser er det et fremragende værktøj at benytte.
Så endnu engang vil jeg opfordre dig til at tage dig tid til at reflektere over, hvordan du kan opnå en stjerne.
For yderligere information kontakt EpsilonPlus her.
For at læse flere interessante posts se denne side.
