Hvad er risikobaseret tankegang?
Hver beslutning, du træffer, er baseret på fordele og ulemper. Nogle gange er det så indlysende, at du aldrig tænker over det, mens andre situationer får dig til at stoppe op og overveje, hvad det rigtige at gøre er.
Det er risikobaseret tænkning i sin essens.
Hvad kan gå galt i denne situation, og hvordan undgår jeg, at det sker, er en anden måde at se på det på.
Hvordan får du denne slags tænkning til at blive mere aktiv i din virksomhed?
Start som jeg nævnte i mit tidligere indlæg med at arbejde på et større plan. SWOT-analyse, en risikomatrix med bedømmelser af sandsynlighed og alvorlighed, overordnet værdistrømskortlægning er alle gode værktøjer til at starte med.
Uanset hvilket værktøj du bruger, kan det være værdifuldt med “et tredje sæt øjne” — en person, der forstår din virksomhed, men er tilpas distanceret til at se igennem “dagligdagens tåge” og være ærlig om observationerne.
Derfra er det vigtigt at planlægge, hvordan risikoreduktionerne rent faktisk kan gennemføres i praksis.
Ingen “ledelse gennem plakater” vil forberede din virksomhed på en stor brand eller en storm af negativ omtale på sociale medier.
Planlæg konkrete initiativer og gør det klart, hvorfor de er vigtige og meningsfulde. Sæt en ansvarlig på initiativet.
Sørg for, at KPI’er til rapportering af fremskridt er meningsfulde og kan bruges proaktivt.
Når du får en rapport om, at én million abonnenter har forladt din virksomhed, er det for sent.
At få risikobaseret tænkning ind i daglig drift kan gøres ved at omskrive (eller i det mindste gentænke) alle procedurer og instruktioner.
Hvilken slags operationel og/eller strategisk risiko tager denne SOP hånd om?
Skriv det ind i procedurerne.
Hold styr på, hvordan forskellige procedurer i sidste ende alle peger mod at nå virksomhedens overordnede mål.
Husk, at procedurer og instruktioner skal udarbejdes af dem, der ejer processen.
Uden ejerskab vil proceduren aldrig afspejle virkeligheden, og KPI’er vil ikke give relevant feedback om proces effektiviteten.
Så; kom i gang fra toppen med en overordnet risikovurdering og fra bunden med reviderede procedurer.
Når du nu alligevel er i gang med papirarbejdet, så prøv at reducere mængden ved at eliminere unødvendige dokumenter ved hjælp af en risikobaseret tankegang (“hvad går der galt, hvis vi mister denne instruktion?”).
God risikostyring starter i toppen. Skab det stor billede og lad det arbejdes nedad til operative aktiviteter, som forbedrer og sikrer dine fremtidige muligheder.
For yderligere information kontakt EpsilonPlus her.
For at læse flere interessante posts se denne side.
